الأربعاء، 11 يوليو 2012

#sos6 - هو إحنا ليه بنتعلم ؟

بقلم آيات الحسينى :

هو احنا ليه بنتعلم ؟؟!
ده السؤالى الى سألته لنفسى لما كنت صغيرة وانا فى ابتدائى وكل الى كان بيجى فى دماغى وقتها انى بتعلم عشان الامتحانات 
ماهو انا هعرف اجابه تانيه منين وكل الى حواليا بيوجهونى لحاجه واحده بس انى اذاكر عشان الامتحانات وبس ..
كانو بيقولو عليا شاطرة ومتفوقه بس هى ايه معايير التفوق؟؟هل معايير التفوق انى اجيب درجات نهائيه فى الامتحان؟! ..
فى مرحلة الابتدائى مش فاكرة انى عملت اى شىء فيه ابداع غير انى ازرع الحلبه والفول فى القطن؟؟ ولما تطلع بحس انى انجزت انجاز اعظم من اكتشاف زويل للفيمتو ثانيه ..
وزراعة القطن والفول ده كان بيتكرر من اول لما اخدنا علوم لحد ماخلصنا الابتدائيه ..ده تقريبا الشىء العملى الوحيد الى عملناه وقتها ..
كنت بستغرب اوى لما المدرس يخلينا نكتب درس العربى 20 مرة عشان نحفظه ..لكن هيفيد بايه الاستغراب كنت بكتب وحسبى الله ونعم الوكيل ..بس الغريب بقى فى الموضوع انى مش بلاقينى حفظت الدرس مع ان المدرس بيجزم اننا لو عملنا زى مابيقول هنحفظ كويس جدا  ..
وطبعا مش قادرة انسى الجغرافيا الى كرهونى فيها عشان كل هم المدرسه اننا نرسم الخرائط على ورق الشفاف ونلزقه فى كشكول الصفحه والصفحه عشان الموجه لما يجى يلاقى الكشاكيل حلوة .
وخلصت ابتدائى وانا بردو كل معلوماتى عن التعليم انى بتعلم عشان امتحن ..
و مختلفش الامر كتير فى اعدادى وثانوى طريقة التدريس هى هى 
كله حفظ حفظ وكم كبير مش مهم احنا نستوعب ايه نفهم ايه ماهو كله هيتحفظ فى الاخر عشان الامتحان اهم حاجه الامتحان ..
وللاسف لم ينفعنى تمردى على التعليم فى مرحلة الثانويه 
كان لازم اسمع الكلام عشان المجموع الكبير وادخل كليات القمه والا يبقى مصيرى النار اصدى كليات القاع
..
مصطلح كليات القمه الى انا بكرهه جدا.. ليه قمه وقاع !!
ليه ميشفوش ميول ابنهم او بنتهم ايه 
بيحب يرسم ولا يكتب ولا بيحب الرياضه او يمكن بيحب الفيزيا او يمكن يحب يكون داعيه اسلامى او عالم او رسام او طيار 
عادى يعنى الدنيا مش طب وهندسه وخلاص
تفكير الاسرة وتفكير المدرسين ده لازم يتغير الاول قبل لما يبقى فى طرق جديده للتعليم 
لازم يعرفو ان الدنيا مش امتحانات وبس التعليم مش عشان الامتحان والمجموع وكليه القمه  وانى احفظ كلمتين عشان ارميهم فى ورقة امتحان
 عشان ربنا امرنى بكدا 
انا بتعلم عشان لازم اتعلم عشان انا 
انا بتعلم عشان اعرف اعيش 
عشان اعرف اقرأ قران عشان اعرف دينى وتاريخى 
عشان ادخل الكليه الى بحلم بيها 
عشان اعرف اتعامل مع الناس عشان يتسع افقى 
التعليم مش مقتصر على كتاب او مذكرة 
التعليم يعنى افهم ده ليه وازاى وجيه منين وبستخدم فين 
لازم كل اب وام يحطو فى ولادهم ده 
لازم كل مدرس ومدرسه يتوسع فكره وميجبرش طالب على كتاب او مذكرة معينه او طريقه معينه او اسلوب معين 
وبعد 11 او 12  سنه بنقضيها فى مرحلة الابتدائى والاعدادى ورعب الثانويه 
فى الاخر بنطلع ونكتشف اننا كان مضحوك علينا ونسينا كل الى خدناه واذا كنا فاكرين حاجه غالبا بتطلع غلط :(

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق