السبت، 28 يوليو 2012

#sos 22 - كنت عايز تبقى إيه أصلا ؟

بقلم : إبتسام شوقى .. والدة حازم بس المرة دى بتكتب عن تجربتها هى بقى


كان نفسّك تكون ايه أصلا؟!!

أعتقد اننا البلد الوحيد اللى بيتسأل فيه السؤال ده ؟
وكأن مكتوب علينا نكون حاجة إحنا مش عايزينها !..

إزاى أمشي في طريق غلط وابقى مستنية اوصل مكان صح ؟!
إزاى اتعلم حاجة مش بحبها وابقى مستنية اكون حاجة بحبها ؟!


المفروض يعملوا إحصائية في مصر يشوفوا فيها كام واحد دخل المجال اللى بيحبوا فعلا وكان نفسه فيه وهو صغير
انا متأكدة انه هيكون رقم كارثي  هيفوّقنا أكتر على أزمة التعليم في مصر

الأزمة اننا بنحشي عقولنا بحاجات كتير مش هتفيدنا فعلا في حياتنا
الأزمة اننا بندرس مواد مكررة وقديمة وكأننا المفروض نصدق ان مفيش عقل بشري هيتقدم أكتر من كده خلاص!

بعد ماتخلص المرحلة الأبتداثية بتكون عارف بالظبط انت عايز تكون ايه
تدخل دوامة إعدادي وثانوي وانت فاكر انك ماشي في طريق تحقيق اللى انت عايزه
علشان تتصدم في الجامعة انك في مكان تاني خالص !!

نفسي ننسف نظام التعليم الأجباري ده ..
نفسي يكون قبل كل مرحلة امتحان .. امتحان يكتشفوا بيه قدراتك ومواهبك .. ميولك وأحلامك
وعلى الأساس ده .. تتدرس المواد اللى تتوافق مع ده كله .. علشان تكون في الآخر "نفّسك"
مش حد تاني بيتعلم وخلاص أى تعليم علشان يبقى اسمه معاه شهادة !

نرجع للسؤال .. انا كان نفسي أكون ايه أصلا ؟
أنا كان نفسي أكون صحفية .. لكني خريجة سياحة وفنادق .. وعجبي
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق