الخميس، 12 يوليو 2012

#SOS 8 - تعليم عايز يتعلم

بقلم : دعاء أبو صالح
طالبة ارتاحت من عذاب سنة تانية ثانوى ومنتقلة إلى درجة أعلى من الجحيم فى 3 ثانوى .. نسألكم الدعاء

" نتكلم عامية ولا فصحي ؟ ! .. أصل الفصحي تحس فيها كدة انك بتتكلم عربي بس محدش بيفهم حاجة .. العامية بئة كله بيفهم فأنا هتكلم عامية

أنا عندي 17 سنة ونص يعني بقالي بتاع 11 سنة بتعلم لو محسبناش الحضانة
في الابتدائي أكاد مفتكرش أي حاجة غير إني كنت فرفورة كبيرة جدا وده مكنش عيب مني علي فكرة .. كان عيب مدرسين بيقعدوا ينفخوا في الطالب المتفوق لغاية ما يقرب يفرقع .. ويفتكر يعني إنه اينشتاين في عز زمانه وده كان حالي بالظبط .. من كتر ما المدرسين كانوا بيفضلوني عن غيري أنا فعلا كنت بتعامل مع زمايلي علي إني أحسن منهم .. رغم إني مفتكرش إن أحنا كنا بناخد حاجة فيها أي عبقرية يعني .. بصراحة والحق يتقال كان عندنا مدرسين عباقرة _ محدش يفهمني غلط _ مكنوش عباقرة من الناحية العلمية أبسولوتلي كانوا عباقرة في التعامل معانا بشكل عام .. أنا كنت بحب المدرسة وانا في الابتدائي كنت بحسها فسحة

ندخل بئة ع الاعدادي .. اه صحيح قبل ما أسيب الابتدائي كان فيه عندنا مدرس بيدينا اي مادة علوم رياضة عربي انجليزي دراسات كله كله وده كان بيبقي بس لما اي مدرس يغيب ... ما شاء الله علينا مبنضيعش وقت

في الإعدادي كانت أزمتي الوحيدة مع المديرة .. طبعاً جو مدرستك بيتك الثاني ومدرسينك مثل والديك كله كلام فااااااارغ .. إحنا مديرة المدرسة كانت بتخرجنا من الحصص علشن نكنس !! مش عارفة كانت حاسة أوي موضوع إن هي زي ماما فكانت بتعاملنا بالمثل
أنا قدمت فيها شكوي محدش بص فيها إلا أيام انفلونزا الخنازير !! آه وربنا طبعاً أخدت هي كام يوم جزا وأنا كنت فرحانة أوي مش عارفة علشان لذة الإنتقام ولا إحساسي إني خدمت المدرسة ..
زي ما الطلبة مكنوش بيحبوها المدرسين كذلك ولك أن تتخيل إن كل مدرسـ (ة) داخل الفصل واخد نص الحصة يشتم فيها ..


في الثانوي وما أدراك ما الثانوي .. شفت عالم تانية خالص لا تعليم ولا بدنجان .. شفت مدرسين المادة الواحدة بيشتموا بعض من ورا بعض علشان درس خصوصي .. شفت طلبة في المدرسة بيشربوا سجاير .. وطلبة المدرسة بيصوروا طالبات المدرسة بالتليفونات .. ومدرسين بيدخلوا الحصص مبيشرحوش علشان الطلبة يروحولهم دروس _ مش كلهم بصراحة _ ... وطلبة بياخدوا في المادة أكـتر من درس علشان يستفيدوا من كل المدرسين لأن كل مدرس بيقول إن هو الوحيد اللي بيقول الكلام المظبوط وغيره من المدرسين بيقول كلام فاكس ( وأنا منهم ) ... شفت شبح الثانوية العامة في كل بيت مصري .. شفتنا بنتعلم تعليم عايز يتعلم وإحنا خايفين منجبش مجموع ألا منتعلمش !!
شفتني وأنا بولع في الكتب بعد الإمتحان وعايزة أنسي كل اللي أخدته علشان أنا كنت بذاكر بس علشان المجموع
شفت أبهات وأمهات بيضغطوا علي عيالهم لغاية ما هيفرقعوا علشان المجموع ممنوع تليفزيون ممنوع نت ممنوع خروج ... _الحمد لله أهلي مش منهم _

من الآخر أنا شفت تعليم عايز يتعلم "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق