الأربعاء، 11 يوليو 2012

#sos3 - عن تجربة التعليم المصرى .. فداء تكتب


الأول مقدمة بتاعتى أنا بقى :)
تعليقا على أول تديونة كتبتها عن التعليم الصديقة فداء التى تبلغ من العمر 16 عاما قررت كتابة تدوينة عن تجربتها فى التعليم المصرى .. مالقتش أفضل منها تصلح علاشن تبقى التديونة رقم 3 فى سلسلة التديون عن التعليم اللى بتكبتها أنا وعبد الرحمن
وطبعا مش لازم علاشن اللى بيكتبها أنا وعبد الرحمن يبقى تتمنع المشاركات من أى حد خارج فريقنا الصغير ده
فى الحقيقة بتمنى لو التدوينات الجاية كلها تبقى مكتوبة بإيدين ناس تانية غيرى أنا وهو علشان ده هيبقى دليل على إن الرغبة فى تغيير التعليم المصرى حالا مش بعدين بدأت تبقى فى نفوس ناس كتير أوى .. وقتها بقى نقدر نعمل ثورة تعليمية ونحقق حلمنا


التدوينة بتاع الأستاذة فداء بقى كما هى بدون أى تعديل حتى فى الأخطاء اللغوية .. آية

 

ندخل فـِ الموضوع علطول!

أنا حبيت اكتب لاني عيشت تجربة قد تبدو مأساوية مع التعليم ، تعليمنا الراقي !

وشعار مدرستي نظيفة جميلة متطورة ، اللي كنا دايماً حافظينه .. آه حافظينه مش حاسّينه ،، لانه كان كلام وبس!

ابدأ منين طيب ؟

هابدأ اتكلم عن كل ضلع فـِ المؤسسة التعليمية اللي انا بتعامل معاها ..

نبدأ بالمدير : عَدّى عليا منهم كتير

في منهم اللي كنا ندخل المكتب عنده نلاقيه نايم ( آه نايم ماتستغربش! )
واللي بيته جنب المدرسة فـ يقوم ييجي الصبح ويروّح ويوصي حد يكلمه لو مسئول جِه
وفي بردو المفحوت في المدرسة عشان يغير فيها بس مفيش اي جهة مساعداه ..

المدرس : المدرسين دول أشكال وألون

في منهم اللي مايشرحش غير لو في مُتابعة او مسئول
وفي الممتاز جداً بس مش قادر يسيطر على الفصل!
وفي اللي يبقى شخصية بس مش شاطر ، والنوع ده كان غالباً ما بيفتعل مشاكل عشان يتلكك ويقول ( اعتبروا الدرس ده اتشرح! )
وفي المدرس الشخصية الممتاز اللي الطلبة بيحبوه و ده قليل ..
مع ان المفروض اصلاً كل المدرسين يبقوا من النوع ده
طب نبحث مع بعض عن اصل المشكلة
المشكلة فيه لما كان طالب فـِ ثانوية عامة ومجموعه دَخّله تربية وهو مش حابب تربية -طول عمري باقول ان اللي مش هايحب مجاله عمره ما هايبدع فيه- ، طب احنا لسه فيها هاتقولّي في تقييم شخصي بيعملوه فـِ الكلية ؟ .. بس بردو التقييم الشخصي اللي بيعملوه ف كلية تربية اللي هو عبارة عن سد خانة ، ومابيتمش بالشكل المطلوب .

الطالب : اللي هو أنا ! ( ما احنا اتفقنا هاتكلم عن تجربتي عشان يبقى في مصداقية فـِ الكلام! )

هاحكيلكم حكايتي
أنا فداء الطالبة المتفوقة اللي عمرها ما نقصت ولو ربع درجة فـِ اي مادة .. اللي الكل بيحلف بيها و بشطارتها ، اللي مايعرفوهوش بقى اني بردو البنت اللي ثقافتها ماتتعداش حدود كتب الدراسة ..
اللي -غصب عنها- عشان هي عايزة تثبت ذاتها كانت بتذاكر مواد هي عارفة ان عمرها ما هاتفيدها بشئ
اللي كمان اول ما بترجع من الامتحان بتدخل تفتح مكتبها تطلع كتب المادة اللي خلصِت عشان ترميها ، عشان مش عايزة اي حاجة تفكرها بيها !

بس فداء بدأت تكبر وبدأت عينيها تتفتح على الدنيا وبقت تعرف تميّز هي عايزة ايه ومش عايزة ايه ، هي عايزة تثبت ذاتها آه بس اكتشفت ان ده مش الطريق لاثبات الذات ده الطريق لتدمير العقل!

لانها وبتفكير مع نفسها وحوار موضوعي اكتشفت انها ماتعلمتش شئ من ( العك ) اللي كانت بتاخده فـِ المدرسة ، قعدت تعصر دماغها عشان تلاقي معلومة واحدة هي فاكراها وللاسف ملقيتش!
وبقى ينطبق عليها كلام نهى جادو لما قالت انها مدة دراستها كلها ماتعلمتش غير حاجة واحدة بس ، انها تكتب عـَ السطر !
واحمدي ربك يا نهى ده في غيرك حتى دي ماتعلمهاش!

نيجي للمرحلة التانية فـِ حياتي اللي فيها بدأت اتفتح ذهنياً وافهم الدنيا حواليا عاملة ازاي ، وده اكيد ماتمّش غير بالقراءة والكتب والموسيقى والنت

ابتديت اتجه للكتب والموسيقى والنت وساعتها بس عرفت يعني ايه اثبات الذات !
وان السنين اللي فاتت من عمري وسط كتب الدراسة دي ضاعت هباءً وأنا ماستفدتش منها الا حاجة واحدة بس هي اني عرفت قيمة الـقراءة والموسيقى ..

طبيعي لما تلاقي عالم تاني زي القراءة والموسيقى هايبتدي العالم ده ياخد منك وقت الوقت اللي كان بيتّاخد من وقت المذاكرة وقرفها!

فـ تبتدي تقصّر فـِ حق المذاكرة لانك مش عارف تجمع ما بين الاتنين ، المذاكرة اللي انت كل ما تقرا كتاب تكتشف انها اسوأ واسوأ ، وبالتالي خلاص نفسك هاتبقى مسدودة عنها ومش هاتعرف تذاكر ، وده اللي بيؤدي فـِ الآخر لانك تنقص فـِ الامتحانات
طب فيها ايه اصلاً ؟
المهم انا راضية عن نفسي ..
انا فاهمة ده وانت فاهم ده بس الناس مكانتش فاهمة ده ..
وفـِ عز ما انا فرحانة وقشطة جداً كنت الاقي اللي يقولّي يا فداء ماتزعليش!
هاتزعلوني بالعافية يعني؟
عالم غريبة أوي يا خال !

السنة دي فيصل مهم أوي فـِ حياتي .. ناوية آخد خطوة جديدة فـِ مسرة التعليم ، حاجة تانية ارقى وانضف .. مش هاحكي فـِ تفاصيل بس المهم دعواتكم معايا ^__^



ملحوظة على جنب : أنا أول مرة ادوّن ، فـ متركزوش معايا أوي [:D]

وكمان بكتب بسرعة عشان الافكار بتطير
ولو حسيت انك تايه و الموضوع مش مُرتّب ..
ماتركّزش بردو
[:D]

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق