الخميس، 12 يوليو 2012

#SOS 9 - رسالة إلى سيدى الــ ...

بقلم : منار مجدى
طالبة مصرية جميلة عندها 15 سنة ورايحة سنة أولى ثانوى
مدونة وثائرة و مصدر دائم للأمل فى مستقبل أحسن لمصر



رسالة إلى سيدى الريس و ليس بالضرورة ان يكون من إختاره الملاين طوعاً أو عصباً ليمثلهم أو يتولى أمورهم ولا حتى من إختاره الناس طوعاً ليكون ضميرهم رسالة لكل من يعتقد أن فى عقولنا الصغيرة حل للمشاكل الكبيرة لكل من يعتقد أن أجسادنا الصغيرة تحمل الكثير من الطاقة و الحيوية لكل من يعتقد أننا نحن الطلاب نستحق التضحية و جزأ من رأسه للتفكير فينا هذا فقط من يستحق أن أقول له سيدى

سيدى فى كلمتين محشورين فى زورى من زمااااان و كنت عاوزة أقولهم .. إحنا فى جريمة بتحصل فينا و الناس بيسموها التعليم معرفش ده جهلاً ولا أملاً إنوا يكون كده . بس بداية للفكرنى مجنونة التعليم من وجه نظرى هو إن الطالب تكون قادر على إستدعاء المعلومة فى أى وقت للإستفادة بيها فى حياته مش شرط عشان يخترع حاجة عظيمة .. ممكن يكون فى حوار علمى مع حد أو عشان يكتشف حاجة إتبنت على دراسة سنين حتى لو تم إكتشافها بالفعل من قرون المهم إن الطالب يستنتجها من دراسته .

هحكى لسيادتكم مشاكلى مع تخريب العقول إللى بسميه لمؤاخذه تعليم .. أنا يا فخامتك أول مرة درست تاريخ كانت فـ 5 إبتدائى و ساعتها كرهت اليوم إللى عملنا فى تاريخ لمصر من كل قلبى .. الدرس كان عن الزعيم جمال عبد الناصر و كان كله تواريخ و كأن فى حد فهم إللى بيكتب المنهج إن التاريخ عبارة عن شوية أرقام بينها كلام و خلاص !!

طول عمرى بحاول أفهم إيه فايده إنى أعرف عبد الناصر إتولد إمتى و فيين .. حاولت أذاكر الدرس أكتر من مرة و عمرى ما عرفت أحفظة ماكنتش عارفة ليه كل الفصل حفظة و أنا لأ ..

بس لما دخلت سنة 3 إعدادى و إصاحبى ماكنوش بيخدوا درس فى الدرسات زى لما كنت فى 6 إبتدائى و سبحان الله كأنهم مش كفاية عليهم يعذوبها فى إبتدائى و بس كمان كان المنهج فبه تواريخ كتيير و محدش عرف يحفظها المشكلة دلوقتى مش إننا مش عارفين نحفظ

المشكلة إن المعلومات دى مش هتفدنا فى حاجة ولا هتخلينا فخورين بتاريخنا لأنها بتحوله لعبىء علينا

أخدنا حرب إكتوبر فى المدرسة أكتر من 3 مرات معرفش إيه العظيم فيها ولا أعرف تضحيات حد من الجنود كل إللى أعرفه إننا حاربنا على سينا دمرنا خط بارليف و إن فى سوريا دمروا خط آلون و وصلوا لبحرة طبرية و بعدين واحده صحبتى من سوريا قالتى إن سوريا مضربش ولا رصاصة أصلاً و قتها كنت فى غاية الفرح والسعاده إنى ضيعت من عمرى ساعات أدرس التفاهات دى .

حتى الأن ياريس معرفش إيه العظيم إن فرعون مصرى يكتشف فى فيه إله واحد يعنى فى ظل حكم الفراعنة الدكتاتورين ممكن بكل سهولة يعلن الدين الجديد و محدش يقدر يعترض و لا أعرف حتى هو وصل لكده إزاى ..ممكن ناس تفتكر إن دراسة الحاجات دى تفاهة طبقاً لنظرية (أصلوا مش هيجى فى الإمتحان ) بس الحاجات دى بتساعدنا على تحليل التاريخ و فهمه أكتر


ولا أعرف كمان إيه الصعوبات فى الموضوع شايفة عادى يعنى !!

التاريخ إللى بناخده مش هيخلينا نرد على أسئلة السياح .. زى سؤال إتسأل فى المتحف من سائح كان بيقول هيا دى آثار مصر شوية طوب إيه العظيم فى كده يعنى oO طبعاً لإن السائح عربى كان الرد لو مش عجباك إيه إللى جابك عندنا !

مشكلتى مع إللى بسموه رياضة إننا كنت متوقعة إنها عبارة عن قانون باخده و أحاول أطبقة فى أكتر من صورة يعنى يقولى 1+1=2 و مش مهم بقى تجيلى أرقام فى الإمتحان أو يقولى احمد إشترى قلم و بعدين إشترى قلم تانى يبقى هو معاه كام قلم المهم إنو يسألنى ع الفكرة إللى أنا أخدها و خلاص .. لكن إللى إحنا بناخده فى المدرسة هو قانون مش مهم نعرفه المهم إن ليه 3 مسائل كل مسئلة ليها طريقتين فى الأسئلة إحفظ الإستاذ بيحل الكلام ده إزاى وو فى الإمتحان هيغير أرقام بسس

أما لو حد سألنى أنا بكتب ليه كل ده لأن أمنيه حياتى إنى أخد نظرية فيزياء و أقدر أطبقها بتجربة تانية و دى كانت و جه نظرى عن القوانين لاكن فى المدرسة أخدنا القانون و التجربة عليه و المدرسة كانت بتساعدنا إننا نتخيل وجود الأدوات و كان بيبقى ترف لو كان عندنا الأدوات باظية أو أخدنا الدرس فى المعمل نبقى الفصل المحظوظ.

و بعد كل الكلام دة الحل من وجه نظرى هو إعداد كتابة مناهج و بالذات التاريخ و التأكد إنو صح و كتابته على أساس إننا نستفيد منه بقيمه عُليا أو مهارة زى الطموح أو حب الوطن و التضحية و تدريب المدرسين على إنهم يدرسوا المناهج صح مش تحفيظ و بس ولازم يتعلموا ده فى الكلية مش تيجى مدرسة تربية عملى تعقدنا فى عشيتنا و التأكد من إن المدارس فيها كل الأدوات اللازمة للدراسة
عشان توقفوا الجريمة دى .

و شكراً لوقت سيادتكم ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق